De dominerende rutschebanemagter

De sidste fem årtiers markante spillere

I anledning af den største rutschebanenyhed på dansk jord siden Piraten i 2008, hylder vi Vekomas episke comeback. Som en anden Fugl Fønix har det hollandske firma rejst sig fra asken, og deres omdømme er i den grad ændret fra firmaet der primært leverer familiebaner og yderst tvivlsomme baner med inversions, kopieret hele verden over. Særligt SLC banen er famøs, og blandt mange kendt som nogle af de absolut værste rutschebaner i verden. Boomerang modellen er en af de mest udbredte baner med inversions, og har man prøvet én, har man mere eller mindre prøvet dem alle. Nu, et stykke ind i 2020’erne, er Vekoma det hotteste firma på markedet, og hver gang der spyttes en ny, stor bane ud fra hollænderne, kigger alle med i spænding! I denne serie vil vi kigge tilbage på det sidste halve århundredes udvikling i rutschebaneverdenen, og i hvert afsnit vil vi fokuserer på et årti, og udnævne den mest dominerende spiller på markedet i perioden. Det har nemlig på ingen måde altid ligget i kortene, at Vekoma skulle markere sig som den mest interessante og dominerende producent på kloden. 

1970-1980 – Schwarzkopf

I første afsnit af denne serie kigger vi tilbage på de glade 1970’ere, hvor stålrutschebane industrien i den grad tog fart. Her var der særligt to spillere der skildte sig ud, og sloges mod hinanden i kampen om de mest revolutionære rutschebaner. Det er naturligvis svært at udpege en vinder af den kamp, da der kan være mange subjektive holdninger til dette, men undertegnede har alligevel valgt at tilskrive sejren i perioden 1970-1980 til legendariske Schwarzkopf, og her følger en redegørelse og historisk fortælling om det tyske fænomen.

Anton Schwarzkopf slår igennem verden over med både sine velkendte Wildcat og Jet Star modeller, baner der er let transportable og banebrydende for sin tid. I 1975 åbnes den store Gebirgsbahn i Phantasialand, der desværre på tragisk vis brænder ned i 2001, i det område hvor vi i dag bl.a. finder River Quest. I 1976 revolutionerer Schwarzkopf industrien, da Revolution i Six Flags Magic Mountain åbnes. Denne bane byder på det første moderne – og vellykkede – vertikale loop, og lagde et fundament for Schwarzkopf ikoniske loop baner. Året forinden har den store konkurrent, Arrow Dynamics, lanceret Corkscrew banen i Knotts Berry Farm, og her indledes den helt store rutschebanekrig for alvor. Vi skal nok komme tilbage til Arrow Dynamics, for de er naturligvis også umulige at komme udenom i disse perioder. Fra 1977 til 1980 åbnes flere looping baner, både SooperDooperLooper i Hersheypark, Mindbender i Six Flags Over Georgia, Shock Wave i Six Flags Over Texas samt Nessie i Hansa-Park, alle med stor succes, og alle baner der har modstået tidens tand og den dag i dag står som ikoniske baner i de respektive parker. De ikoniske vertikale loops er stadig et hit, og er nogle af de mest intense inversions du til dags dato kan opleve. Den positive G påvirkning kan tit komme over 5, og det er altså de færreste moderne rutschebaner der byder på sådanne kræfter. Et andet stort hit fra Schwarzkopf i perioden er den banebrydende Shuttle loop model, der helt ekstraordinært katapulterer gæsterne ind i et vertikalt loop med stor hastighed, og videre op i luften, inden turen går den samme vej baglæns. Disse baner findes også stadig rundt omkring i verden – mest kendt er nok Montezumas Revenge i Knotts Berry Farm, samt Psyche Underground i Walibi Belgium – og for deres tid er det nogle af de absolut mest spektakulære baner. Dette var en af grundstenene til de moderne launch-baner, som vi er mange der elsker og holder af. 

Op gennem 1980’erne lancerede Schwarzkopf også flere enorme transportable rutschebaner, som den dag i dag er at finde på store omrejsende tivolier. Blandt de mest kendte er naturligvis Olympia Looping, Alpina Bahn, Thriller og Dreier Looping. At man kan skabe så massive rutschebaner, der kan transporteres rundt i hele verden, er den dag i dag et underfundigt mesterværk, som ikke er set lige siden, og førnævnte baner står stærkt som nogle af Schwarzkopfs største bedrifter. Desværre går firmaet konkurs i slutfirserne, og må derfor søge hjælp hos et andet velkendt tysk firma, Zierer, for at færdiggøre flere af ovennævnte baner. Også Lisebergbanan fra 1987 er udført i samarbejde med Zierer, og er angiveligt en af Antons absolutte favoritbaner. I 1995 går Anton Schwarzkopf på en velfortjent pension, seks år inden han afgår ved døden efter et længere Parkinsons sygdoms forløb. Hans ånd og sjæl lever dog videre i samme fabrikshaller i Münsterhausen, hvor Schwarzkopf havde deres storhedstid. Her starter Hubert Gerstlauer et nyt firma op, som vi i dag kender som – du gættede rigtigt – Gerstlauer. Også den legendariske designer og ingeniør Werner Stengel fortsætter i eget firma efter sin tid hos Schwarzkopf, og han står i dag som en af vor tids mest inflydelsesrige rutschebane ingeniører.

Anton Schwarzkopf har haft en særlig stor betydning for en af vores garvede entusiaster, Nick Christensen. Han har et særligt tæt bånd til den tyske producent, som har betydet en stor del for hans passion. Han mener blandt andet at Schwarzkopfs måde at opføre både rutschebaner og flat-rides på er simple, men godt eksekveret, og påpeger at mange af Antons kreationer modstår tidens tand til perfektion. Samtidig giver de fantastiske, varierede ture, og bliver aldrig kedelige. Nicks favoritter blandt Schwarzkopf baner er det enorme omrejsende monster Olympia Looping, samt den ligeledes omrejsende Wildcat model, Rock & Roller Coaster. Han nævner dog også både shuttle loop konceptet og karrusel typen Monster III, hvor Polyppen på Bakken er den klare favorit. Han er i øvrigt også enig i at Schwarzkopf dominerede årtiet mellem 1970-80, og mener ligeledes at Vekoma tegner sig som den mest markante spiller i vores nærmeste fremtid.

Om Vekoma siger han:

“Jeg synes at Vekoma virkelig har udviklet sig enormt meget de sidste fem års tid, men specielt også i de sidste 15 år, er der virkelig sket meget. De har indset deres tidligere fejl, kommet op med helt nye design for deres skinner og vogne, og kommet med helt nye koncepter, og nye forbedrede udgaver af tidligere modeller, som deres flying coasters.”

Hvad synes du om Schwarzkopf, har du prøvet nogle af Antons fænomenale baner, og er du enig eller uenig i udlægget, at den legendariske tyske producent dominerede perioden mellem 1970 og 1980? Smid gerne en tommel op eller en kommentar hvis du syntes om dette longread, og læs med næste gang, når vi vender perioden 1980-1990!