De dominerende rutschebanemagter

De sidste fem årtiers markante spillere

I anledning af den største rutschebanenyhed på dansk jord siden Piraten i 2008, hylder vi Vekomas episke comeback. Som en anden Fugl Fønix har det hollandske firma rejst sig fra asken, og deres omdømme er i den grad ændret fra firmaet der primært leverer familiebaner og yderst tvivlsomme baner med inversions, kopieret hele verden over. Særligt SLC banen er famøs, og blandt mange kendt som nogle af de absolut værste rutschebaner i verden. Boomerang modellen er en af de mest udbredte baner med inversions, og har man prøvet én, har man mere eller mindre prøvet dem alle. Nu, et stykke ind i 2020’erne, er Vekoma det hotteste firma på markedet, og hver gang der spyttes en ny, stor bane ud fra hollænderne, kigger alle med i spænding! I denne serie vil vi kigge tilbage på det sidste halve århundredes udvikling i rutschebaneverdenen, og i hvert afsnit vil vi fokuserer på et årti, og udnævne den mest dominerende spiller på markedet i perioden. Det har nemlig på ingen måde altid ligget i kortene, at Vekoma skulle markere sig som den mest interessante og dominerende producent på kloden. 

I 1967 stifter brødrene Robert og Reinhold Spieldiener firmaet Intamin, i samarbejde med deres fælles kompagnon Alfons Saiko. Sammen starter de ud i en lille lejlighed i Bern, Schweiz. Gennem 70’erne står det lille firma primært for at levere karruseller til store dele af verden, og i 1980 lancerer de verdenshistoriens første river rafting i den nu hedengange Six Flags AstroWorld. Intamin præsenterer også de første droptårne, og i slut 90’erne begynder det schweiziske firma for alvor at markere sig på rutschebanefronten, med de nye LIM-launch baner – Linear induction motor launches, der propellerer rutschebaner frem med enorme hastigheder, ved hjælp af elektromagnetisme. En teknik der sidenhen er blevet forfinet, men stadig er det mest populære launch den dag i dag. Men det er for alvor ved årtusindeskiftet at Intamin sætter sig på tronen som den mest dominerende rutschebane stormagt!


Cedar Point i Sandusky, Ohio, vil gerne markere det nye årtusinde med en rekordstor rutschebane. De henvender sig til Intamin, som de tidligere har arbejdet sammen med, og sammen opfører de den enorme Millennium Force – En over 90 meter høj rutschebane med et ikonisk første drop, en tophastighed på lige knap 150 km/t og et prisskilt på 25 mio. dollars. Millennium Force kickstarter i den grad 00’ernes såkaldte rutschebane krig, og Intamins dominerende årti er først lige startet. Man fristes til at sige, at Intamin tog over for Arrow, i forhold til at være det firma, alle parker henvender sig til, når en ny, vanvittig idé skal udføres. Schweizerne er ikke bange for en udfordring, og de er klar til at bryde hidtil uhørte grænser. I 2001 udfordrer de således måden at skabe trærutschebaner på, da de åbner den kolossale træbane Colossos i Heide Park. Banen er den første såkaldte pre-fabrikerede trærutschebane, en bane der samles i stumper som en stålbane i stedet for at bygges op fra bunden. Tyskland bliver også beriget med endnu en legendarisk bane samme år, da Holiday Park åbner den enorme Expedition GeForce, som den dag i dag stadig står som manges favorit verden over. 

Intamin er som nævnt først lige gået i gang med at dominere branchen, og det er som om at hvert år bare bliver vildere og vildere. I 2002 sætter firmaet endnu en rekord, denne gang flest inversions, med banen Colossus i engelske Thorpe Park. Denne bane kører på hovedet intet mindre end ti gange. I Californien åbner Knotts Berry Farm den smukke launch bane, Xcelerator. Denne bane er den første til at katapultere gæster afsted ved hjælp af hydraulik. Disse launches er enormt kraftfulde og sender vogntogene afsted i en hidtil uset fart. Cedar Point ser et stort lys i dette koncept, og i 2003 sender de rutschebanekrigen op i et helt nyt luftlag med den første såkaldte strata coaster. Top Thrill Dragster er en sensationel bane, der på åbningsdagen kan lanceres som verdens hurtigste og højeste rutschebane. En acceleration fra 0-193 km/t på knap fire sekunder og en enorm tophat i 128 meters højde får de fleste til at måbe, og konkurrenterne fra Six Flags ser sig atter nødsaget til at melde sig ind i rutschebanekrigen. To år efter Top Thrill Dragster, åbnes Kingda Ka i Six Flags Great Adventure – en mere eller mindre identisk strata coaster, dog marginalt højere og hurtigere. 

Man kan godt sige at rutschebane krigen topper i denne periode, i og med der siden da ikke er opført baner i samme højder. Men Intamin er slet ikke færdige, og de fortsætter da også den dag i dag med at levere banebrydende attraktioner verden over. Men når man ser på det tempo, der blev produceret legendariske baner i, i perioden fra 2000-2010, kan man ikke være i tvivl om at Intamin bare var i en liga for sig selv. I 2006, året efter Kingda Ka, er Six Flags Great Adventure igen på banen, denne gang med en enorm præfabrikeret træbane, El Toro – endnu en Intamin perle, der af mange entusiaster anses for værende blandt de allerbedste træbaner. I finske Linnanmäki lancerer schweizerne deres såkaldte ZacSpin, en komprimeret udgave af 4D-rutschebanen, som Alan Schilke og Arrow ved årtusindeskiftet chokerede verden med. Andre yderst nævneværdige baner i perioden er Maverick i Cedar Point, med den ikoniske magnetiske lift hill og spektakulære layout, og Furius Baco i Port Aventura med det kraftfulde launch og det nye wing-coaster vogntog, hvor du sidder på siden af skinnerne frem for over eller under. Herhjemme i lille Danmark har vi også været heldige at blive beriget med nogle sensationelle Intamin baner. I 2008 indleder Djurs Sommerland et yderst frugtbart samarbejde med schweizerne, da deres nye Mega-Lite koncept præsenteres. Piraten høster stor anerkendelse i hele verden, og anses af de fleste for at være Danmarks bedste rutschebane – måske en vis Fugl Fønix kommer til at ændre på det om et par måneder. I 2009 lancerer schweizerne et virkelig intenst spinning coaster koncept på Bakken, da Tornado åbnes – muligvis til dato kongerigets mest intense rutschebane! 

I slutningen af 00’erne skruer schweizerne atter bissen på. Formula Rossa åbnes i Ferrari World, og står den dag i dag som verdens absolut hurtigste rutschebane – en launch bane hvor du skal køre med sikkerhedsbriller, for at dine øjne ikke lider overlast! I amerikanske Kings Dominion åbnes også den enorme Intimidator 305, der af mange anses som en af de absolut mest intense baner i et land fyldt med rekordholdere. I Alton Towers har man også et nyt hemmeligt våben klar, da den såkaldte psycoaster Th13rteen byder på det første reelle frie fald i en rutschebane. Og det er som sagt ikke fordi at Intamin har sluppet gashåndtaget, men man må bare anerkende at der er kommet andre spillere på markedet i den efterfølgende periode – særligt én, vi kommer til at høre meget til i næste afsnit. 

Vores formand her i CoasterClub Denmark, Kian Kronvang, er en vaskeægte Intamin fanboy. Og selvom de schweiziske kreationer kan dele vandene, er han ikke i tvivl om den betydning de har haft i industrien. Personligt var det Furius Baco i Port Aventura der var med til i det hele taget at kickstarte Kian’s passion for forlystelser generelt. Han er enig i at perioden fra 2000-2010 var Intamins store gennembrud, hvor de dominerede og satte tonen i den såkaldte rutschebane krig. Kian har svært ved konkret at udpege én favorit blandt de mange baner, men peger dog på Taron som det åbenlyse valg, men nævner samtidig Colossos i Heide-Park og Juvelen i Djurs Sommerland som kandidater. 

Dét Intamin kan, er at skubbe til grænserne for hvor vild en rutschebane kan være. Det er deres fantastiske evne til at innovere, og det faktum, at de tilsyneladende ikke engang kan designe en familierutschebane uden at den er forholdsvis intens, der gør dem unikke

Selvom Intamin er favoritten, føler Kian også at Vekoma er på vej til at dominere i 2020’erne. Han synes sågar der er noget smukt over den renæssance de har gang i. Som han ser det, er der sket nogle helt grundlæggende ændringer i måden at gøre tingene på hos hollænderne, og han glæder sig – som så mange andre – over at vi lige om lidt kan præsentere endnu et skridt af Vekomas genopstandelses rejse i Fårup Sommerland, når Fønix åbner til april.

Intamin kan som sagt dele vandene, og nogle parker har brændt nallerne så tilpas meget på de til tider ustabile kreationer, og vendt schweizerne ryggen. Men man bør i den grad anerkende deres mod til at innovere branchen – det er i bund og grund det, der rykker både vores, producenternes og parkernes grænser. Hvad er dit forhold til Intamin? Har du kun gode, dårlige eller blandede oplevelser med deres kreationer? Tak fordi du læste med, smid gerne en tommel op og en kommentar hvis du syntes om dette afsnit!

Artiklen er skrevet og redigeret af Alexander Poulsen