De sidste fem årtiers markante spillere
I anledning af den største rutschebanenyhed på dansk jord siden Piraten i 2008, hylder vi Vekomas episke comeback. Som en anden Fugl Fønix har det hollandske firma rejst sig fra asken, og deres omdømme er i den grad ændret fra firmaet der primært leverer familiebaner og yderst tvivlsomme baner med inversions, kopieret hele verden over. Særligt SLC banen er famøs, og blandt mange kendt som nogle af de absolut værste rutschebaner i verden. Boomerang modellen er en af de mest udbredte baner med inversions, og har man prøvet én, har man mere eller mindre prøvet dem alle. Nu, et stykke ind i 2020’erne, er Vekoma det hotteste firma på markedet, og hver gang der spyttes en ny, stor bane ud fra hollænderne, kigger alle med i spænding! I denne serie vil vi kigge tilbage på det sidste halve århundredes udvikling i rutschebaneverdenen, og i hvert afsnit vil vi fokuserer på et årti, og udnævne den mest dominerende spiller på markedet i perioden. Det har nemlig på ingen måde altid ligget i kortene, at Vekoma skulle markere sig som den mest interessante og dominerende producent på kloden.
Fred Grubb er manden bag det seneste årtis kæmpesucces, Rocky Mountain Construction, men det har ikke altid ligget i kortene at han skulle revolutionere noget så originalt som trærutschebanen. I løbet af hans karriere har han opført huse fra grunden, lavet habitater til zoologiske haver, og været med til at opføre ikoniske Custom Coasters International rutschebaner. Bosat i den lille by Hayden, Idaho, har han fra sit landsted en direkte udsigt til forlystelsesparken Silverwood. Silverwood bemærker Freds dygtige arbejde, og tilbyder ham en stilling i parken. Her er han med til at opføre flere nye trærutschebaner, samt finpudse eksisterende forlystelser. Det er også her han møder sin kone, Suanne Demond, og sammen skaber de i 2001 firmaet Rocky Mountain Coaster. Firmaet står for vedligeholdelse af mange ældre træbaner, og samler også flere store baner rundt omkring, blandt andet Intamins gigantiske præ-fabrikerede El Toro i Six Flags Great Adventure og senere Sydkoreas enorme T Express i Everland. For hver optimering af gamle træbaner, tænker Fred Grubb hvordan man kan skære i omkostninger og skabe en længere levetid for disse – og samtidig er drømmen om selv at stå for opførelsen af en ny rutschebanen enorm. Som tiden går, udvikler Fred konstant på sit store skinne-projekt, som ender med at få navnet Iron Horse – senere kendt som I-Box track. Fred tror på, at denne nye stålskinne kan løfte levetiden for de fleste aldrende trærutschebaner, og i stedet for at skrotte baner der har mistet gæsternes interesse, kan det eksisterende træskelet genbruges og påmonteres disse nye skinner.
Og så venter Fred ellers på en chance. Ved utallige IAAPA udstillinger forsøger han at sælge sit koncept til parker fra hele verden, og gang på gang får han at vide, at det ikke kan lade sig gøre. Først i 2009 er der bid, og det er en gigantisk fisk der sidder på krogen. Six Flags Over Texas vil reprofilere deres enorme Texas Giant trærutschebane, og giver Fred chancen for opførelsen. Samtidig har en fyr ved navn Alan Schilke arbejdet på reprofileringen af banen, og Six Flags ser en mulighed for at slå to fluer med ét smæk, og foreslår at Fred og Alan arbejder sammen om projektet – og dette bliver startskuddet til en succeshistorie af dimensioner! Alan Schilke, som tidligere har designet ikoniske baner for Arrow og senere S&S, er den brik der mangler i Fred Grubbs puslespil. Alan er fra starten solgt på idéen om I-Box skinnen, og designet de ender ud med bliver i den grad revolutionerende for branchen. Under det nye navn, Rocky Mountain Construction, præsenteres New Texas Giant i 2011 for omverdenen. En helt ny kategori af rutschebaner er skabt, og døbes hybriden – en hybrid mellem stål og trærutschebane! New Texas Giant er alt det, dens forgænger ikke var: Smooth, intens og interessant i sit layout, og Six Flags’ chance har i den grad givet pote. Rocky Mountain Construction, eller RMC som de hurtigt forkortes, får hurtigt kontrakter på to nye baner, som skal stå klar i 2013. I mellemtiden må workshoppen i Idaho flere gange udvides, og flere og flere ansættes i firmaet for at kunne følge med efterspørgslen. Six Flags vil gerne konvertere endnu en bane, denne gang i Fiesta Texas, hvor The Rattler får samme behandling som Texas Giant gjorde. Men den anden bane RMC opfører det år er noget anderledes, og byder på et helt nyt skinne-design. Topper Track, som det kaldes, klassificeres modsat I-Box som en ren trærutschebane, og er groft sagt et moderne udlæg af den oprindelige træbane. Schilke og Grubb har dog formået at inkorporere helt nye elementer i denne træbane, der får navnet Outlaw Run. Silver Dollar City rammer en guldåre, da de præsenterer verdenshistoriens første trærutschebane med flere inversions, og disse er endda yderst vellykkede og behagelige!
At et firma efter blot tre opførelser af egne rutschebaner er de hotteste på markedet bevidner om den kvalitet, der leveres. Six Flags er i hvert fald tilfredse med de produkter der hidtil er leveret, og i løbet af de næste to år gennemfører RMC yderligere fire baner i fire forskellige Six Flags parker: Medusa Steel Coaster i Mexico, Goliath i Great America, Twisted Colossus i Magic Mountain samt Wicked Cyclone i New England. Alle fire baner byder på nye, unikke elementer, som bliver kendetegnet for RMC’s æra – elementer, som flere af de andre store producenter fremover lader sig kraftigt inspirere af. Midt i årtiet begynder RMC også at række ud efter andre konkurrerende producenter, og indleder flere frugtbare samarbejdsaftaler. Alan Schilkes tidligere arbejdsgiver, S&S, videreudvikler i samarbejde med RMC den nye generation af fire-dimensionelle baner. Alan hjælper til med designet af sit originale koncept, og RMC producerer skinnerne til de nye kompakte baner. I 2015 åbnes den første 4D Free Spin rutschebane, Batman The Ride, i Six Flags Fiesta Texas. Konceptet er en succes, og opføres stadig den dag i dag rundt omkring i verden. RMC er dog ikke færdige med at samarbejde med direkte konkurrenter, og ligesom Arrow i 1980’erne, henvender amerikanerne sig til Vekoma for at udbrede deres koncept i Europa og Asien. I 2016 åbnes den første RMC bane i Europa, og af alle steder ender den i Kolmården, en stor, smuk dyrepark tæt på Norrkjöping i Sverige. Den enorme rutschebane er en kæmpe succes, og anses for en af de absolut smukkeste baner i verden, med sin unikke beliggenhed og udsigt i den storslåede svenske natur.
Herschend gruppen, der bl.a. bestyrer Silver Dollar City og Dollywood, henvender sig atter til RMC. Outlaw Run var en enorm succes, og Dollywood skal også have en unik attraktion fra det amerikanske firma. Dollywood spørger ind til muligheden for en træbane med launch, og Fred Grubb og hans tætte kollegaer er naturligvis ikke blege for at tage udfordringen op. Lightning Rod åbnes ligeledes i 2016, og i stedet for et klassisk kædeoptræk, bliver rutschebanen skudt afsted op til et 50 meter dybt drop. Som så mange andre prototyper er der dog seriøse problemer med Lightning Rod, der på ingen måde er stabil i drift. Flere justeringer bliver foretaget, og selvom det ligner RMC’s første fiasko, fortsætter amerikanerne ufortrødent med at justere. Hvor mange andre firmaer nok havde givet op, kommer RMC flere år senere frem til den erkendelse, at Topper-track skinnen ikke er den rette til denne model. De udfører en komplet retracking af Lightning Rod, og erstatter de originale skinner med I-Box skinner, som i den grad ender med at være den rette løsning.
Fred Grubb og Alan Schilke har i den grad fået etableret deres plads i branchen, og har i USA formået at puste liv i en masse træbaner, der var på randen af nedrivning. Men én bane står stadig og venter på dem i Cedar Point. Den enorme Mean Streak har længe været på RMC’s radar, og drømmen bliver til virkelighed, da de får til opgave at konvertere – eller som man populært siger: RMC’ere denne bane – og i 2018 åbnes den enorme Steel Vengeance. Det første drop er over 200 fod eller 60 meter højt, og mængden af airtime denne bane byder på er helt absurd. Selvom amerikanerne har lavet en god håndfuld baner siden da, står Steel Vengeance som et mesterligt svendestykke, og som Schilke selv siger, så er denne bane beviset på hvad der kan lade sig gøre, hvis man giver RMC den rette mængde tid og det rigtige budget. Det er dog åbenlyst ikke alle parker der har råd til så massiv en investering, og derfor lanceres et helt nyt, økonomisk let koncept også. Den såkaldte single-rail skinne er blevet udviklet til at være lav i omkostninger, og fleksibel i sit udtryk. Skinnen får navnet Raptor-track, og de første to prototyper bliver modtaget varmt i både Texas og Californien.
RMC er kongerne af USA, og i 2019 markerer de sig atter internationalt. Alle deres tre projekter opføres udenfor landegrænsen, først med Hakugei i japanske Nagashima Spa Land, og senere konverteres også Robin Hood i Walibi Holland til den spektakulære Untamed, som byder på intet mindre end fem intense inversions – stadig en rekord blandt de såkaldte hybrid baner. Sidst, men absolut ikke mindst, opfører RMC deres første I-Box bane fra bunden, i polske Energylandia. Zadra når også over de 60 meter, og er – naturligvis – også et kæmpe hit! Amerikanerne er de hotteste på markedet i et helt årti, men de er i den grad stadig aktuelle. Det er således ikke mere end et par uger siden at det seneste RMC mesterværk åbnede for gæsterne i Busch Gardens Tampa, hvor den originale duellerende Gwazi rutschebane nu er blevet til fænomenale Iron Gwazi. Og joviale og hyggelige Fred Grubb og hans familiære firma er langt fra færdige – vi venter i spænding på at følge udviklingen! Snakken om enorme rutschebaner fortsætter, og spekulationer om rekordhøje projekter florerer på diverse fora.
Er du også fan af de amerikanske revolutionære rutschebane konger? Hvis du endnu ikke har prøvet en af deres unikke kreationer, kommer her en anbefaling: tag afsted, og prøv dem – du bliver ikke skuffet! Tak fordi du har fulgt med i denne artikelserie, der nærmer sig sin ende. Nu skal vi snart se, hvem der muligvis bliver dette årtis mest dominerende rutschebane stormagt!
Artiklen er skrevet og redigeret af Alexander Poulsen