De dominerende rutschebanemagter

De sidste fem årtiers markante spillere

I anledning af den største rutschebanenyhed på dansk jord siden Piraten i 2008, hylder vi Vekomas episke comeback. Som en anden Fugl Fønix har det hollandske firma rejst sig fra asken, og deres omdømme er i den grad ændret fra firmaet der primært leverer familiebaner og yderst tvivlsomme baner med inversions, kopieret hele verden over. Særligt SLC banen er famøs, og blandt mange kendt som nogle af de absolut værste rutschebaner i verden. Boomerang modellen er en af de mest udbredte baner med inversions, og har man prøvet én, har man mere eller mindre prøvet dem alle. Nu, et stykke ind i 2020’erne, er Vekoma det hotteste firma på markedet, og hver gang der spyttes en ny, stor bane ud fra hollænderne, kigger alle med i spænding! I denne serie vil vi kigge tilbage på det sidste halve århundredes udvikling i rutschebaneverdenen, og i hvert afsnit vil vi fokuserer på et årti, og udnævne den mest dominerende spiller på markedet i perioden. Det har nemlig på ingen måde altid ligget i kortene, at Vekoma skulle markere sig som den mest interessante og dominerende producent på kloden. 

For knap hundrede år siden, i år 1926, etablerer hollandske Hendrik op het Veld sit firma med speciale i landbrugsudstyr i den lille hollandske by Vlodrop. Navnet på firmaet er Veld Konig Machinefabriek, men firmaet bliver også senere kendt som Vekoma. I en lang årrække beskæftiger firmaet sig primært med landbrug, og op gennem 1950’erne producerer de også stålkonstruktioner til minedrift. Men det er først et sted i 1970’erne at det hollandske firma kontaktes af rutschebane giganterne fra USA, Arrow. Arrow og Vekoma indleder et samarbejde for at lette omkostningerne, og Vekoma står for opførelsen af flere af Arrows baner i Europa. Amerikanerne deler alle deres erfaringer og al deres viden med Vekoma, men i slutningen af årtiet vælger hollænderne dog at gå egne veje. I 1979 opfører de deres egen version af Arrows corkscrew rutschebane, og Movie Park Germany bliver den første park med en ægte Vekoma bane. Også Holiday Park og Walibi Belgium får samme år en lignende model, og Vekomas nye identitet som rutschebane producent er en realitet.

Lad det være sagt med det samme – der er løbet utroligt meget vand gennem Vekomas å siden Super Wirbel åbnede i 1979. Hollænderne nærmer sig med hastige skridt opførelsen af deres rutschebane nr. 400, og man kan på ingen måde underkende hvilken størrelse firmaet efterhånden har nået. Det til trods, har det hollandske firma i en lang periode haft et ret så blakket ry i entusiasters kredse, for det er langt fra alle af de 398 rutschebaner, der reelt set er værd at prøve mere end én gang. Ét er at mange af Vekomas baner er identiske kopier, noget andet er selve komforten deres vogne og skinne design byder på. Langt de fleste er dog enige omkring den allerstørste synder i Vekomas katalog. SLC konceptet – Suspended Looping Coaster – er et berømt og berygtet rutschebane koncept, der udadtil ser intenst, enormt og for sin tid banebrydende ud. Ikke mindre end 51 SLC rutschebaner er blevet opført siden den første, Condor, åbnede i Walibi Holland i 1994. Ikke desto mindre er disse baner i dag kendt som nogle af de mest ubehagelige, ukomfortable rutschebaner i verden, og mange vælger dem simpelthen fra for at undgå en langvarig hovedpine. SLC’en vil altid være en del af Vekomas historie, men er også gået hen og blevet en del af deres bevidsthed. En bevidsthed om hvad man skal prøve at søge væk fra. 

Vekoma har dog lavet meget andet end blot hovedpinefremkaldende SLC’ere, og særligt deres Double Loop / Double Corkscrew baner og Mine-Train koncept har været store succeser. Hollænderne har sågar lavet en række af Disneys helt store ikoniske klassikere, såsom Big Thunder Mountain, Rock’n’Rollercoaster, Expedition Everest og Space Mountain i Disneyland Paris. Men det er naturligvis ikke alle parker der har kunnet smide samme budget efter de lange, teknologisk avancerede baner som Disney kan. Men Vekoma har med ét enkelt koncept formået at ramme en enorm guldgrube, der er nået ud til alle verdenshjørner. I 1984 åbnede hollænderne således deres første kompakte Boomerang koncept i canadiske La Ronde, og siden da er mere end 50 yderligere blevet opført. Det kompakte layout med intense elementer byder både på en tur forlæns og baglæns, og må siges at være et af de mest udbredte koncepter for rutschebaner, der ikke kun er henvendt til små børn. 

Vekoma har også forsøgt sig med flere banebrydende projekter, heriblandt den enorme Giant Inverted Boomerang, den flyvende Flying Dutchman samt de yderst populære Family Boomerang baner. Men i slutningen af 00’erne sker der et skifte i Vekomas udvikling, og det ikoniske skinne koncept forsøges gradvist at optimeres. I Barcelona opfører hollænderne den smukke Muntanya Russa i parken Tibidabo, med en vidunderlig udsigt ud over den spanske kystby. I Stockholm præsenterer Gröna Lund den nye generation af Vekomas suspended baner med åbningen af Kvasten, og i 2013 vender hollænderne tilbage til Fårup Sommerland med opførelsen af Orkanen. Denne smukke bane bliver startskuddet for en ny æra i Vekomas historie, og konceptet er en kæmpe succes der ender med at blive solgt til parker i USA, Kina, Polen, Frankrig og Vietnam. Og et par år senere tager det for alvor fart, da den nye launch bane Formula åbnes i Energylandia i Polen. Også Disney får en ny launch bane i form af den imponerende TRON bane, og i 2017 åbnes den mytiske Lech Coaster i polske Legendia. Særligt Lech Coaster viser den nye retning for Vekomas nye generation af rutschebaner, og er i særdeleshed en favorit blandt entusiaster. I 2020 åbner flere storslåede projekter, blandt andet Wrath of Zeus i vietnamesiske VinWonders, samt Hals über Kopf i tyske Tripsdrill. Den nye udgave af den famøse SLC, nu kendt som STC – Suspended Thrill Coaster – er endnu et bevis på hollændernes ambition om at bevæge sig væk fra fortiden og ind i fremtiden. 2020’s klart største Vekoma bane er dog utvivlsomt F.L.Y. i Phantasialand, og står som det klare bevis på hvor stor en revolution firmaet har gennemgået. Banen er den længste flying coaster i verden, og også den første til at launche gæster afsted gennem et smukt tematiseret steampunk område.

Orkanen i Fårup Sommerland startede mere eller mindre bølgen af den nye generations Vekoma bane, og Orkanen er også designeren Benjamin Bloemendaals første projekt. I forbindelse med åbningen af hans seneste mesterværk, Fønix i selvsamme Fårup Sommerland, har vi sat ham i stævne og snakket lidt om firmaets fortid, nutid og fremtid. Vi har naturligvis også forholdt ham spørgsmålet om, hvorvidt Vekoma bliver 2020’ernes dominerende rutschebane stormagt. Til det svarer han:

“Vi vil gerne være helt på toppen, men jeg ved ikke om ordet “dominerende” er den rette term. Det afhænger af hvordan du definerer det og hvem du spørger. En top leverandør kan defineres forskelligt blandt parker, købere, entusiaster og parkgæster. Men ja, vi vil gerne være på toppen og fremstille gode forlystelser der appellerer til alle, både gæster og entusiaster”

Benjamin Bloemendaal, der bærer titlen Head of Concept Engineering hos Vekoma, fortæller ligeledes om udviklingen i firmaet gennem hans tolv år bag roret. Han peger på det nye blod der er kommet ind fra sidelinjen, blandet med erfaringen fra de garvede rotter i firmaet, som et af succes punkterne for den bragende udvikling. Om det nære forhold til Fårup forklarer Benjamin, hvordan hollænderne tog Fårups ledelse med til Polen og testkørte flere af deres baner i både Legendia og Energylandia, for at finde frem til det næste store projekt de sammen skulle opføre. Ambitionen med Fønix var at lave en “statement coaster” i Danmark, med bred appel og et smooth layout. Lech Coaster blev udgangspunktet, men layoutet og flowet blev gentænkt, og fokusset på airtime var i højsædet. Vi kan i den grad sige – efter et fantastisk åbningsevent – at Fårup Sommerland har sig en vidunderfugl i form af Fønix!

Selvom Vekoma i dag har en aftale med amerikanske RMC om at opføre deres baner i Europa og Asien, tvivler Benjamin dog på at hollænderne selv vil gå ind i træ,- og hybrid markedet. Men som han siger, skal man aldrig sige aldrig, og det ville jo ikke være første gang i historien at et amerikansk firma lærer hollænderne nye tricks, som de kan bruge i deres videre færd. Og hollænderne er da i den grad heller ikke færdig med at revolutionere deres koncepter, senest og bedst illustreret ved deres Tilt coaster, som i den nærmeste fremtid vil blive opført hele fire steder i verden – naturligvis kommer en af dem til polske Energylandia, som efterhånden har samlet hele porteføljen af de hollandske rutschebaner. Men til spørgsmålet om hvad der næste gang skal revolutioneres, er Benjamin Bloemendaal kortfattet. Med et smil på læben siger han: “vi får se…” 

Og vi får i den grad lov at se hvad Vekoma disker op med. Næste i rækken af åbninger er Guardians of the Galaxy i Epcot, og det bliver den første moderne spinning coaster hollænderne har lanceret. Det er svært at forestille sig at der findes en øvre grænse for hvad de hollandske rutschebane novicer kan udrette, og vi glæder os til at følge den rivende udvikling! Hvad tror du bliver det næste fra Vekoma? Tror du også på de bliver den dominerende rutschebane stormagt i 2020’erne? Tak fordi du har fulgt med i denne serie, smid endelig en kommentar og en tommel op hvis du kunne lide hvad du læste!

Artiklen er skrevet og redigeret af Alexander Poulsen