Parkernes fremtid – BonBon-Land

Efter en veloverstået påskeferie er vi tilbage med endnu et afsnit af vores nye artikelserie, Parkernes fremtid. I dag er vi nået til Holme-Olstrup, nærmere bestemt BonBon-Land, som I år fejrer 25års fødselsdag. I den anledning har vi fået en snak med parkens kommunikationsansvarlige, Mette Christina Nielsen, om parkens fremtidige ambitioner, om den udvikling parken har set siden salget til Parques Reunidos, samt meget mere.

Bolchefabrikken i Holme-Olstrup gik fra at være udstillingsvindue for bizart slik til en massiv familiepark med stor succes, inden den sindige ejer og manden bag det hele, Michael Spangsberg, valgte at sælge både slik og dertilhørende forlystelsespark til andre interessanter. BonBonLand har haft gedigne op,- og nedture, men hvad var det der gik galt for en park, der i 2003 var banebrydende med opførelsen af rutschebanen Vild-Svinet, og blev belønnet med 616.000 besøgende gæster på én sæson – BonBon-Land’s rekordsæson? Der er løbet meget vand gennem åen siden 2003, men det var reélt først omkring 2008/09 at skuden for alvor vendte i Holme-Olstrup. Skaberen af hele identiteten bag parken, Michael Spangsberg, valgte efter et par relativt magre år med stadigt flere investeringer (2007 – HanKatten 19 mio. kr som den største) at sælge sit livsværk til koncernen Parques Reunidos Group. De klassiske dyder, som har skabt BonBon-Land’s identitet, bliver erstattet med en nedprioritering af vigtige punkter. BonBonLand er nu en del af en kæde, og ikke højest på listen over parker, der skal investeres i. Der kommer dog investeringer, men sammenligner man dem med alt, der tidligere er opført i parken, virker det hele lidt sløset. De seneste fem-seks år har således ikke kastet nogen stor investering af sig, I form af nye forlystelser, som man tidligere så årligt.

Vild-Svinet var en sensationel rutschebane, da den åbnede i 2003. Gerstlauers første udgave af deres bestseller, Euro-Fighter konceptet.

“Vi har selvfølgelig en plan for parken og den følger vi. Det er helt korrekt, at vi ikke har fået en ny forlystelse i et par år, men mon ikke du og alle andre godt kan forvente det på et tidspunkt”

lyder det fra Mette, til spørgsmålet om hvad fremtiden bringer. Et svar skribenten føler at have hørt før!
Det virker altså svært at få konkrete planer for fremtiden frem på bordet, og sammenligner man åbenheden omkring parken med de andre danske parker, er der en enorm forskel. Skribenten prøvede over flere omgange at komme I kontakt med den presseansvarlige I Parques Reunidos Group, for at høre om deres fremtidsvisioner med parken, men trods flere lovninger på et opkald og en snak, forblev det ved løftet. På ingen måde hverken klædeligt, eller glædeligt for parken, der trods det bedste sæsonmæssige resultat I 10 år, stadig kæmper med at trække folk til – og det kan være svært at lokke nye gæster til parken, når investeringerne udebliver I så markant grad, som de har gjort I BonBon-Land.
I stedet fokuserer man på at vedligeholde parken bedre, få malet de nuværende attraktioner og gøre parken præsentabel. Men også her halter det efter, når man tænker på hvordan der tidligere har set ud I den dejlige sydsjællandske forlystelsespark. Mange forlystelser er revet ned, og aldrig blevet erstattet med andet end bænke og naturhegn.

“Vi har – som du sikkert også har læst – valgt at fokusere på at opgradere selve parken og gæsteoplevelsen. Det er en proces, og vi er i gang. Vi har netop ansat en ny teknisk chef, som blandt andet skal være med i den spændende proces, som vi er i gang med. Vi lover at melde noget ud til dig og alle andre, når tid er.”

fortæller Mette om processen I parken. Men hvad fører denne strategi så til, fristes man til at spørge? Selvom BonBon-Land angiveligt selv kan være glade og stolte over det bedste resultat I 10 år, så er det nærmest en vild rutschebane værdigt, når man kigger på den rutschetur besøgstallet har taget de sidste 10 år – De 10 år, som Parques Reunidos Group har ejet parken. Besøgstallet I den hyggelige sjællandske sommerpark lå solidt omkring de 500.000 fra 1999 og helt frem til 2007, hvor parken blev solgt. Siden da er det gået markant ned ad bakke, og siden 2007 har parken ikke formået at ramme den gyldne halve million årlige gæster. Nu ligger man I stedet og kæmper med at hive 400.000 gæster til parken – noget der var en selvfølge I 17 år I træk, hvis man kigger på perioden 1996-2012. Sammenligner man udviklingen fra 2007 med en succesfuld park som Djurs Sommerland, står billedet knivskarpt: I 2007 besøgte 50.000 flere gæster BonBon-Land end Djurs Sommerland – her investerede BonBon-Land som bekendt små 20 mio. kr i Hankatten. Året efter åbner Piraten i Djurs Sommerland, og siden da har BonBon-Land ikke været i nærheden af at nå Djurs Sommerlands besøgstal.

Udviklingen i de to danske parkers sidste årti er ikke til at tage fejl af! Investeringer skaber interesse.

Vi har naturligvis også konfronteret BonBon-Land med mange af disse fakta, og til det lyder svaret:

“Det er helt korrekt, at vi ikke skal være som for 20 år siden, men vores park er fortsat en temapark. Det er der ikke ændret på, og det er også helt korrekt, at der er nogle forlystelser, som er gået på pension. Dette er der ikke noget kuriøst i. Parques Reunidos ejer os, så selvfølgelig er de med i næsten alt, hvad vi foretager os. Det er der intet hemmeligt i”

Vi håber inderligt på mere åbenhed, markant fremgang og nye solide investeringer I jeres park – vi har set hvor godt det kan gå, bedst eksemplificeret ved Vild-Svinet I 2003, der som tidligere nævnt skabte jeres hidtil bedste sæson, med 616.000 besøgende. Der er lang vej derop, men intet er umuligt!

Held og lykke med den kommende sæson, og fremtiden – vi holder øje med jer!

Artiklen er skrevet og redigeret af Alexander Poulsen, CoasterClub Denmark